Het dagelijkse leven

28 maart 2019 - Horsens, Denemarken

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat jullie iets van me hebben gehoord, dus tadaaa, hier ben ik weer ;)

Het leven in Denemarken went vrij snel. Ik heb een ritme gevonden waar ik me goed bij voel. Ik ga ongeveer 20 uur per week naar school, als alle lessen doorgaan tenminste. Deze week is een van mijn leraren op vakantie, waardoor twee vakken uitvallen en ik dus veel vrije tijd heb. Verder heb ik op maandag en woensdagavond badminton, en sinds vorige week ook op zaterdagmiddag. Dit is natuurlijk vrijblijvend, dus ik kan ook andere dingen gaan doen. Meestal doe ik op vrijdagavond en zaterdagavond iets met mijn vrienden, en soms gaan we in het weekend een dagje weg. De laatste weken is het weer niet geweldig geweest, dus hebben we gewoon in de buurt wat gewandeld of zijn we naar het Campus Café gegaan. Dit is een café in de school, waar je gezellig kunt kletsen en waar je bordspellen kunt doen. Ook worden er soms evenementen georganiseerd, zoals vanavond: De Karaokeavond (nee, ik ga niet zingen).

Het schoolleven is hier wel wat anders dan in Nederland. Zo heb je altijd een pauze tijdens de les, zelfs als de les maar anderhalf uur duurt. Ook heb je een persoonlijkere band met de leraren. In Nederland noem ik de meeste leraren bij hun achternaam, maar hier mag ik alleen maar de voornaam gebruiken. Ook komen ze vaak bij je zitten in de pauze, en nemen ze gewoon deel aan het gesprek. De manier van lesgeven is over het algemeen wel hetzelfde, al is de manier van toetsen wel anders. In Nederland volg je de lessen en krijg je dan aan het einde van de periode (van 10 weken) een toets. Hier volg je het hele semester (20 weken) hetzelfde rooster en krijg je aan het einde van het semester een mondelingen of schriftelijke toets, afhankelijk van het vak. Gedurende het semester zijn er een aantal verplichte opdrachten die je moet doen, voordat je de toets kunt doen. Vaak zijn dit presentaties.

Het semester zelf bestaat uit 14 lesweken, daarna 3 projectweken en dan 3 toetsweken. Ik volg geen project, wat betekent dat ik vanaf 20 mei drie weken vakantie heb! De eerste week ga ik vijf dagen naar Oslo. Daarna komen pap, mam en Joep een tijdje hierheen. De rest van de tijd ga ik genieten van het goede weer (hoop ik) en leren voor de toetsen. Het toetsrooster is nog niet bekend, dus ik weet nog niet wanneer ik echt vakantie heb, maar officieel begint die 28 juni. De eerste toets heb ik al in mei, nog voor de projectweken, dus ik heb maar 5 toetsen in de toetsweken.

Over 2 weken begint de paasvakantie en kom ik voor een aantal dagen naar huis.

Tot over 2 weekjes!

Groetjes Susan

1. P Jeuken:
    28 maart 2019
    Hoi Susan het is wel gezellig daar,sporten en wandelen(ook sporten) goed voor je conditie.Hier
    in Someren alles rustig.Half sept beginnen ze onze straat te renoveren,hard nodig
    Susan tot over een paar weekjes Groetjes opa en oma.
  2. J. Schonewille:
    28 maart 2019
    Hallo Susan, Toen ik net mijn mail bekeek zag ik dat je een nieuw verhaal hebt gestuurd, maar ik kreeg net visite, dus kon ik niet meteen reageren. Zo te lezen heb je het geweldig naar je zin samen met je vriendenclub. Het zelfstandig wonen valt kennelijk ook wel in de smaak. Dat zal nog wennen worden als je weer thuis bent. Ga je trouwens alleen naar Oslo? Samen met iemand lijkt me n.l. veel leuker. Maar ja als je moet kiezen tussen alleen gaan, of niet gaan wordt het een ander verhaal. Ik zie je wel over een paar weken, Groetjes, Oma