De eerste dagen

7 februari 2019 - Horsens, Denemarken

Hoi allemaal,

Het is vandaag donderdag, ik ben dus al bijna een week hier. Ik mis het gewone dagelijkse leven in Nederland, dat vol met gemakken is. Het is wel een uitdaging om alles hier zelf te doen, maar ook wel weer leuk.

Mijn huisgenoot is er nog steeds niet, en ik denk dat ze ook niet meer komt. Van de verhuurder heb ik gehoord dat ze de laatste drie maanden de huur niet heeft betaalt en dat ze ook niet meer gezien is sindsdien. Ze kunnen haar echter niet zomaar het huis uit zetten, dus heeft ze nog steeds een sleutel. Ik woon dus eigenlijk alleen, en dat bevalt me best goed.

Afgelopen weekend heb ik mijn koffer uitgepakt en mijn kamer ingericht. Het ziet er nu een stuk gezelliger uit en ik voel me al een beetje thuis hier. Zondag heb ik mijn buurmeisje, Elena, ontmoet. Ze komt uit Duitsland en is heel aardig. Samen met haar en Stefan, een jongen die Elena al kende, heb ik zondag Horsens verkend. Het is een vrij kleine stad, ongeveer 50.000 inwoners. Het ziet er gezellig uit en het heeft een relatief groot centrum en een strand.

Maandag ben ik voor het eerst naar school geweest. Deze had ik natuurlijk wel al gezien, omdat hij tegenover mijn kamer is. Ik had een introductiedag, dus heb ik alle exchange studenten ontmoet, die ook allemaal 1 semester hier blijven. Dat waren er best veel, ik denk rond de 70, dus dat is wel leuk. We hadden een algemene introductie en een rondleiding door de school. Deze is behoorlijk groot, er studeren hier ongeveer 4.000 studenten. 's Middags hadden we vrij en ben ik naar het centrum van Horsens gegaan om een aantal dingen te kopen die nog mistten in mijn kamer, zoals een douchegordijn en een wasrekje. 's Avonds heb ik met een aantal mensen die ik die dag had ontmoet een biertje gedronken in een van onze kamers. Het was heel gezellig.

Dinsdag heb ik een aantal dingen moeten wijzigen in mijn rooster, waardoor ik nu 6 vakken volg in plaats van 4 vakken en 1 project. Dit zorgt ervoor dat ik 3 weken extra studieweken heb, waarin ik geen lessen hoef te volgen. (Oftewel, een hoop extra vakantie (hoop ik)).

Gisteren en vandaag zijn de lessen begonnen. De manier van lesgeven lijkt erg op die in Nederland, al zijn de klassen hier wat kleiner. De meeste lessen die ik tot nu toe heb gevolgd, hebben tussen de 10 en 20 leerlingen. In al mijn klassen zitten wel een paar exchange studenten (ook een paar Nederlanders), dus ik heb ook aansluiting in de klas.

Morgenavond ga ik naar een feest in Arhus, de dichtstbijzijnde echt grote stad, met Elena en Stefan. Ik heb er zin in! De volgende keer hoor je daar meer over!

Lieve groetjes, Susan