Arhus, sport en school

16 februari 2019 - Horsens, Denemarken

Arhus 16-2-2019

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets heb laten horen. In de tussentijd heb ik veel dingen beleefd, dus bereid je voor...

Vorige week vrijdag ben ik op stap geweest in Arhus, de dichtstbijzijnde grote stad. Het uitgaan is hier wel wat anders dan in Nederland. In Nederland betaal je ongeveer 2,20 euro voor een pilsje. Hier betaal je 50 DKK voor een pilsje in de clubs, wat ongeveer 7 euro is! (Je krijgt dan wel een halve liter). Ook is de muziek anders. In Nederland luisteren we alleen naar de leuke 1 à 2 minuten van een nummer, terwijl hier het hele nummer wordt gedraaid. Dit is leuk als het een leuk lied is, maar na 1 minuut heb ik de macarena wel genoeg gehoord. Het was wel een heel gezellige avond met mijn vriendjes.

De afgelopen week heb ik ook veel gesport. Er is hier een studentensportvereniging, en afgelopen week en komende week kun je alle sporten uitproberen, dus ik heb er veel uitgeprobeerd. In NL speel ik badminton, en dat wordt hier ook gedaan. Er was hier echter geen training, en het niveau is niet zo hoog. Ook is het materiaal niet super (veel kapotte/gescheurde shuttles) en de zichtbaarheid is niet erg goed, omdat de muren wit zijn (waardoor je de witte shuttles niet ziet aankomen) en de vloer geel is (waardoor je de gele shuttles niet ziet aankomen. De mensen waren wel super aardig en gezellig! Verder heb ik basketbal geprobeerd, wat me een aantal blauwe plekken heeft opgeleverd. Ook heb ik Tabata geprobeerd. Dit is een intensieve vorm van fitness, waarbij je de hele tijd 20 seconden bezig bent met een oefening en dan 10 seconde rust hebt. Dit heeft me veel spierpijn bezorgt en ik denk niet dat ik dit snel nog een keer ga doen. Nog een 'sport' die ik heb gedaan is trefbal, wat hier blijkbaar een echte sport is. Dit was erg leuk!

Op school volg ik 6 vakken. Sommige zijn vrij makkelijk, omdat ik delen ervan al heb gehad op school, en sommige zijn wat lastiger of zorgen voor wat meer werk, maar de vakken zijn wel interessant. Ik heb 12 lesweken, waarna de tentamens volgen. Voor 5 vakken heb ik een mondeling tentamen wat 20 minuten duurt, dus ik weet niet helemaal wat ik hiervan moet verwachten, maar dat zie ik tegen die tijd wel.

Gisteren ben ik naar een feest geweest in Kamtjatka. Dit is de naam van het studentencomplex dichtbij centrum. Ik woon in het andere studentencomplex, Student Village, dat dichter bij de school is (3 minuten lopen). Omdat ik nog geen fiets heb, moest ik naar Kamtjatka lopen, wat ongeveer 25 minuten is. Heen lopen is op zich nog niet zo erg, maar 's nachts teruglopen is niet zo chil. Maar ja, het hoort erbij. Het feest was gezellig, ook omdat ik steeds meer mensen leer (her)kennen hier. Ik heb gisteren ook nog nieuwe mensen leren kennen. Er zijn hier veel Duitsers, ook in mijn vriendengroepje, maar zij zijn wel gezellig. Er zijn ook vrij veel Fransen, maar de meeste waren hier vorig semester ook al, dus die hebben al 'vaste' groepjes. Ik heb tot nu toe twee andere Nederlanders ontmoet, maar ik vind de Duitsers gezelliger.

Vandaag ben ik met een aantal mensen naar Arhus geweest, als een soort van mini stedentrip. Arhus is de tweede stad van Denemarken, na Kopenhagen. Het is nog steeds relatief klein, ongeveer 250.000 inwoners. Het is wel een mooie stad, al heb ik nog niet alles gezien, want we waren pas rond 12 uur daar en rond half 5 zijn we weer terug gegaan naar Horsens. Arhus heeft een leuke winkelstraat. Bovenop een van de winkels is een dakterras, waarvandaan je vrijwel de hele stad kunt zien. Ook zijn we even naar de haven gelopen om uit de kijken over de zee. Mijn hoogtepunt van de dag was echter de streed food hall, waar veel verschillende soorten streed food worden aangeboden, die je kunt opeten in de hal. Super lekker!

Dit was het weer voor nu, tot de volgende!

Liefs, Susan

1. J. Schonewille:
    17 februari 2019
    Zo te lezen vermaak je je daar wel. Het is sowieso prettig om je bij een bepaalde eventueel wat grotere groep aan te kunnen sluiten. Je bent dan niet afhankelijk een bepaalde persoon en kunt kiezen welke dingen je wel liggen en wat je je niet zo nodig vindt. Zo te lezen ligt de studie je ook wel; al ben ik vergeten wat voor studie je nu eigenlijk ook al weer doet. Pas vroeg ome Piet daar naar en ik moest het antwoord schuldig blijven!!
    Succes met de verdere studie en buit de verdere "vrije tijd" zo veel mogelijk uit.
    Groetjes, Oma