Badminton, Oslo & bezoek =)

3 juni 2019 - Oslo, Noorwegen

Hoi allemaal,

Het is lang geleden dat ik iets van me heb laten horen, maar hier ben ik weer! Vol verhalen over mijn badminton tournooi, Oslo en het bezoek van Pap, Mam en Joep. Dus ga er maar eventjes voor zitten.

Op zaterdag 18 mei had ik een badminton tournooi. Dit was een tournooi georganiseerd door de studentensportvereniging, dus het waren eigenlijk alleen de vaste leden die meededen. Het was een dubbeltournooi, en ik speelde samen met Frederik, een Deen. In totaal hebben we 5 wedstrijden gespeeld, waarvan we er 2 hebben gewonnen. Dit heeft ons uiteindelijk de 5e plaats opgeleverd, van de in totaal 9 teams. Ik vind dit een prima resultaat en het was een erg leuke dag! Op de foto hieronder staat iedereen die heeft meegedaan met het tournooi.

FB_IMG_1558728622557

Badminton in Nederland gaat ook goed. Met Someren 4 zijn we dit jaar weer kampioen geworden! (Wat vooral te danken is aan de spelers die wel het hele seizoen hebben gespeeld hahaha). Super gedaan!! Op naar de 2e klasse volgend jaar.

En toen, na lang wachten, was het eindelijk tijd om op vakantie te gaan! Op 20 mei vertrok ik samen met Melanie naar Oslo. We gingen met de bus, 2 keer de nachtbus, waar ik vrij goed heb kunnen slapen, maar Melanie helaas iets minder. Dat mocht de pret echter niet drukken. We hebben drie dagen in Oslo doorgebracht. We sliepen in een super chille AirBNB, maar een kwartiertje lopen van het centrum. Het weer was super goed, dinsdags en woensdags 20  graden en zon, donderdag 15 graden en bewolking, maar we hebben weinig tot geen regen gehad. Fun fact: ieder pleintje in Oslo heeft een fontein en een standbeeld. Dit zijn een heleboel fonteinen en beelden!

De eerste dag kwamen we om 06:30 aan in Horsens. Gelukkig konden we onze bagage dumpen bij de AirBNB, waarna we de stad in zijn gegaan om een ontbijtje te scoren. Daarna hebben we de stad verkend. Het Opera gebouw is heel gaaf. Dit is gebouwd als een ijsberg en je kunt vanaf de grond het dak op lopen, waar je een mooi uitzicht hebt over het Oslo Fjord. De stad kun je vanaf hier iets minder goed zien, omdat de Opera tussen hogere gebouwen in staat. Het Ford is ook heel gaaf, omdat dit een heel oud gebouw is waar je nog over de muren kunt lopen. Deze ligt midden in de haven, tussen de cruise schepen in. Vanaf hier kun je beter de oude stad overzien, omdat het gebouwd is op een heuvel. 's Middags zijn we naar het Vigelandpark gegaan, waar meer dan 200 beelden van 1 artiest staan: Gustav Vigeland. Hij heeft meer dan 20 jaar gewerkt aan al deze beelden, best wel indrukwekkend. Dit park is ook heel chil om te liggen en te rusten na een lange bus reis. We hebben ook nog de wisseling van de wacht gekeken bij het koninklijk paleis. Dit duurde superlang en was vrij saai. We hebben wel een lid van het koningshuis gezien (denken we), dus dat maakt het wachten wel een klein beetje goed.

IMG-20190522-WA0014

De tweede dag hebben we een tour gehad door het hippe deel van Oslo: Grünerløkka. Dit is onder andere de wijk waar de schilder Munch is opgegroeid en en een paar van zijn beroemdste schilderijen heeft gemaakt. Hier staan ook nog veel traditionele houten Noorse huizen, wat er heel gezellig uitziet. Vanuit dat district zijn we verder gelopen naar de Botanische tuin, waar planten en bomen vanuit de hele wereld staan. Dit is heel mooi gerangschikt in verschillende delen in het park. Later op de middag hebben we de berg beklommen die aan de rand van de stad ligt, vlakbij de AirBNB. Dit was een vrij sportieve klim, maar dat werd beloond met een prachtig uitzicht over heel Oslo en over het Fjord.

20190522_172744

Donderdags, de 3e en laatste dag in Oslo, hebben we 's morgens het stadhuis bezocht. Deze was opengesteld voor toeristen en vertelt wat over de geschiedenis van Oslo. Het is een supermooi stadhuis, met veel schilderijen en grote zalen. Hier wordt ieder jaar de Nobelprijs voor de Vrede uitgereikt, wat (een van) de trots van de stad is. In de middag zijn we naar de skischans net buiten Oslo geweest, de Holmenkollen. Dit was een vrij indrukwekkende schans, behoorlijk hoog. We hebben hier het skimuseum bezocht en we zijn boven op de schans geweest, waar je een supermooi uitzicht hebt over Oslo en omgeving (ja, alwéér een supermooi uitzicht). Dicht bij de schans ligt een oude Noorse kapel, waar we ook even een kijkje hebben genomen.

IMG-20190525-WA0015

IMG-20190525-WA0003

En toen was het alweer tijd voor de terugreis :( . Om 22:30 's avonds zijn we teruggegaan naar Horsens, met een overstap in Kopenhagen van 3 uur. We kwamen vrijdags om 15:00 weer aan in Horsens. Dit betekende dat ik ongeveer 24 uur had om me voor te bereiden op de volgende vakantie: Pap, Mam en Joep kwamen namelijk op zaterdag :)

Zaterdagavond kwamen ze aan in het huisje, zo'n 15 kilometer van Horsens vandaan. Dit huisje was niet super top, vrij oud en niet erg goed gepoetst, maar was een prima verblijf voor een aantal dagen. Op zondag zijn we naar Samso gegaan, een eiland voor de kust waar ik al eerder was geweest. Hier hebben we over het strand gelopen en we zijn naar de vuurtoren geweest. Op het eiland waren heel veel zwaluwen, waar mam wel foto's van heeft gemaakt, maar die ze niet heeft doorgestuurd, dus die ik helaas niet met jullie kan delen. (Net als alle andere foto's die ze heeft gemaakt. Onderstaande foto heb ik zelf gemaakt :)).

IMG-20190525-WA0021

Op maandag heb ik een rondleiding door Horsens gegeven en heb ik mijn kamer hier laten zien. We zijn ook naar Bilka gegaan, een hele grote winkel waar je alles hebt, van kleding, tot elektronica, tot planten, tot fietsen, echt van alles. Hier zijn we papa eventjes verloren (hahaha, grapje ;)). Ook zijn we naar het zwembad geweest, wat voor mama de eerste keer in plusminus 10 jaar was, en wat haar niet supergoed beviel, omdat ze water in haar oor kreeg, dat er vandaag pas weer is uitgegaan (6 dagen later).

Dinsdags zijn we naar Fano geweest, een waddeneiland voor de westkust. Hier hebben we fietsen gehuurd en zijn we het eiland over gefietst. Volgens internet was er aan de zuid-west kant van het eiland een zandbank waar veel zeehonden liggen. Daar zijn we dus naar toe gefietst, maar de fietsen mochten niet op het strand, dus moesten we nog lopen naar het water. Het was eb, dus dat was eventjes lopen (volgens Joep wel 5 km enkel, in totaal was het volgens mij 3 km XD). Er waren inderdaad zeehonden op de zandbank, maar het waren er niet overdreven veel. Ze waren wel leuk! Daarna zijn we weer terug gegaan naar Horsens en hebben we 's avonds nog wat spelletjes gespeeld.

Op woensdag hebben Joep en ik een chil dagje gehad, waar we niet zoveel hebben gedaan. Pap en Mam hebben gewandeld, dus die hebben wel een productievere dag gehad. 's Avonds kregen we het bericht dat oma was gevallen en haar heup had gebroken, dus dat was niet zo leuk. Ze is ondertussen geopereerd en heeft een nieuwe heup gekregen, en is weer thuis, dus dat is wel goed nieuws. Ze kan alweer redelijk vooruit met de rollator en krukken.

Op donderdag gingen Pap, Mam en Joep weer naar huis, en begon het studentenleven weer voor mijn. Dat betekent studeren. Het valt behoorlijk tegen om weer terug in het studie ritme te komen, maar ik heb over een week mijn eerste tentamen, dus het is wel nodig. Vanmorgen was ik wel echt super goed bezig, totdat een vriend van me langs kwam en hele goede argumenten had waarom ik best nog een tijdje kon wachten met studeren. Dus weg was mijn super goede motivatie. Morgen weer een kans.

Nu weten jullie weer hoe het gaat in mijn leven. Hopelijk hebben jullie het einde van deze update gehaald, want hij was vrij lang. Tot de volgende!

Liefs, Susan

1. J. Schonewille:
    5 juni 2019
    Geweldig leuk verslag van wat je allemaal hebt ondernomen. Dat blijven toch enorm fijne herinneringen. Om dan je studieritme weer op te pakken, dat valt natuurlijk enorm tegen; maar zal wel nodig zijn. Onze Jolanda is zondagmorgen nog geweest. Zodoende ben ik weer aardig op de hoogte. Ze vertelde dat je ook bezig bent met wandelen. Misschien toch nog plannen deze zomer? Of weet je het nog niet.
    Intussen is het 2 uur later geworden: de buurvrouw kwam even buurten. Dat was in ieder geval ook gezellig. Ze kwam de kaart brengen voor de voorstelling van "Weg uit de Peel". Daar hoort ook een heel kledingadvies bij. Dit vanwege de kou 's avonds en NIET TE VERGETEN de muggen en de knutjes!
    Dit gaat zaterdagavond gebeuren bij de IJsboerderij in H'veen. Nou tot ziens en studeer ze!

Oma