Bryce Canyon en Salt Lake City

29 september 2022 - Salt Lake City, Utah, Verenigde Staten

Hee allemaal!

Inmiddels ben ik weer thuis, maar jullie hebben nog een aantal verhalen tegoed van me. In mijn vorige verhaal nam ik jullie mee naar LA en vertelden ik over mijn reis naar Sin City (Las Vegas), waar mijn eerste tour naar de Nationale Parken vertrok. Deze vertrok vorige week zondag, op 11 September en ging naar Bryce Canyon, the Grand Tetons en Yellowstone. Aangezien deze tour een week duurde, splits ik het op In twee verhalen, anders wordt mijn verhaal te lang ben ik bang. Dus bij deze ga ik jullie vertellen over mijn avonturen in Bryce Canyon en Salt Lake City.

Op zondag vertrok mijn tour vanuit het Mirage hotel, een van de hotels aan de Strip in Las Vegas. Aangezien ik niet rijk ben en niet ver van te voren dingen plan, was een kamer in dat hotel onbetaalbaar voor mij. Dus ik sliep in een AirBNB in een woonwijk ergens in het westen van Las Vegas. Het kostte me een uur om met de bus naar het centrum terug te gaan, waar ik ontbijt scoorde in een van de casino's en ze toevallig ook nog de formule 1 aan het kijken waren. Daarna ging ik naar het hotel, waar ik mijn reisgenoten voor de komende week ontmoette. We begonnen de Trip met z'n zessen en onze tour guide. Er was een koppel uit India van in de 60 die al jaren in de VS woonden, een koppel uit Taiwan van voorin de 30 die ook al jaren in de VS woonden en een vrouw van 35 die ook solo reisde, ook uit India. Onze tour guide was Annie, ook wel AG voor vrienden en zij was ook 23.

Screenshot_20220929-162937_Instagram

We vertrokken op zondagochtend om 8 uur en die ochtend reden we zo'n 200 mijl (320 km) naar onze eerste bestemming: Bryce Canyon. We kwamen rond 13:00 aan bij onze camping, waar we lunch aten en ons klaarmaakte om naar het Nationale Park te gaan. Na de lunch vertrokken we richting Bryce Canyon, wat een paar kilometer verderop lag. Bryce Canyon is een heel bijzondere plek: door wind- en watererosie worden er zogenaamde Windows en Hoodoos gevormd. Eerst is er een vlakke wand waar spleten in zitten. Bryce Canyon ligt erg hoog, wat betekent dat het er flink koud wordt. Het water dat in de spleten komt bevriest en ontdooit dus continu, waardoor de spleten groter worden en zo ontstaan er gaten (Windows) in de wand. Door de wind erosie worden die gaten steeds groter en brokkelt de steen verder af, wat uiteindelijk leidt tot rotsformaties die eruit zien als torens, deze worden Hoodoos genoemd. Het park is niet super groot, maar door alle Hoodoos en afbrokkelende rotswanden is het zeker de moeite waard om het te bezoeken. Het leuke aan Bryce is dat de canyon goed begaanbaar is, dus die middag ondernamen we een tocht door de Canyon. Ik houd niet van stereotypes, maar in dit geval bleek er wel eentje waar: mijn groep bestond voornamelijk uit Aziaten, en die maakte me toch een hoop foto's. Letterlijk elke 5 minuten moesten we stoppen omdat er weer een aantal foto's gemaakt moesten worden. Gelukkig hadden we niet echt veel tijdsdruk, dus heb ik maar lekker meegedaan met de foto sessies. Na drie uur rondgelopen te hebben in de Canyon, hadden we het grootste gedeelte wel gezien, dus werden we weer opgehaald door Annie en gingen we terug naar de camping. Hier gingen we aan de slag met het opzetten van het kamp. Het leuke aan deze tour is dat we allemaal kampeerden, dus 's-avonds lekker bij het kampvuur zitten en gezellig samen koken. Ik heb ongeveer de helft van de zomer gekampeerd, dus voor mij was het appeltje eitje om de tenten op te zetten. Mijn tentpartner had echter nog nooit gekampeerd, dus we hebben veel gelachen om haar eerste kampeeravontuur. Gelukkig vond ze het wel leuk! Na het avondeten maakten we nog een kampvuur en gingen we sterren kijken. Omdat Bryce redelijk hoog is, is het een van de beste plekken ter wereld om sterren te kijken, aangezien er weinig lichtvervuiling is. Het was helaas licht bewolkt, maar dat mocht de pret niet drukken.

IMG-20220919-WA000220220911_17440920220911_170656

Die nacht koelde het af naar een paar graden boven 0 vanwege de hoogte. Gelukkig was ik hierop voorbereid, al was mijn tentpartner iets minder gelukkig. Na een vroeg ontbijt vertrokken we weer, op naar Salt Lake City, de hoofdstad van de staat Utah. Vanuit Bryce was dit ongeveer 250 mijl (400 km) rijden. Aangezien we vroeg vertrokken, kwamen we rond 14:00 aan in Salt Lake. We gingen eerst naar een uitkijkpunt vanwaar we de hele stad konden zien. Daarna hadden we lunch in een van de parken. De rest van de middag hadden we 'vrij', dus we konden zelf de stad verkennen terwijl Annie zich voorbereidde op de rest van de trip. Ik ben die middag naar het Planetarium gegaan, heb wat gewinkeld en ben lekker uit eten geweest. Ook heb ik nog wat toeristische dingen bezocht, zoals the Capitol van Utah, het regeringsgebouw van de staat. Ook heb ik de beroemde Mormon kerk bekeken, een heel bouwwerk. De eerste Pioneers die zich vestigden in Utah waren de Mormons en tot de dag van vandaag bestaat een groot deel van de gemeenschap uit Mormons. Dit zie je ook terug op straat, aangezien de Mormons bedekkende kleding dragen, en dat valt wel op als het buiten zo'n 35 graden is. Ondanks dat Salt Lake City geen hele grote stad is, heb ik me prima vermaakt daar.

IMG-20220919-WA002520220912_17150920220912_140623

De volgende ochtend was het weer vroeg dag. Dit was de enige nacht dat we in een hotel sliepen, dus ik heb genoten van de luxe van een bed en een badkamer en van het ontbijtbuffet. Die ochtend werd onze groep groter, aangezien het ook mogelijk was om vanaf Salt Lake City aan te sluiten en mee te reizen naar de Grand Tetons en Yellowstone. Er sloten zich nog drie mensen aan: een vrouw uit Hong Kong van 62 die al maanden aan het solo-reizen was in de VS en Canada, een vrouw uit Atlanta van 39 en een Russische onderneemster. Alle drie waren aan het solo-reizen, wat erg leuk was omdat iedereen openstond voor contact met alle anderen. Die dag vertrokken we richting de Grand Tetons en Yellowstone, waar ik je in mijn volgende verhaal meer over vertel!

Liefs, Susan