Whitsundays en Cairns

7 november 2023 - Cairns, Australië

Hey allemaal!

Na herhaalde verzoeken van mijn trouwe lezers, hierbij alsnog mijn laatste verhaal :). In mijn vorige verhaal sloot ik af met de nachttrein van Noosa naar Airlie Beach. Rond 4:45 uur stapten we uit de trein en rond 5:30 kwamen we aan in ons hostel. Hier dumpten we onze grote tassen en bereidden we ons voor op de boottocht die we de komende twee dagen zouden gaan doen. Rond 7.30 vertrokken we naar de haven, waar we inscheepten op een grote zeilboot die ons thuis voor de komende twee dagen zou zijn. Het was een super grote boot die ooit had meegedaan aan een race rond de wereld, maar nu werd gebruikt voor tours in de Whitsundays. Dit is een vulkanische eilandengroep voor de kust van Australie met prachtige witte zandstranden en koraal en rotsen enzo. Die ochtend voeren we uit en gingen we op weg naar een van de beroemde stranden (volgens mij Hamilton Beach), waar we in de middag aankwamen. Op de boot was het super chil, we hebben gezellig zitten buurten, wat drankjes gedaan, spelletjes gedaan en dutjes gedaan (wat nodig was na de langs treinreis). Rond 14.00 kwamen we aan bij Hamilton beach, waar we eerst naar een aantal uitkijkpunten liepen. Daarna gingen we op weg naar het strand, waar we zwommen met roggen! Op dat strand hebben we een tijdje rondgehangen totdat het tijd was om terug naar de boot te gaan en een plek te zoeken om de nacht door te brengen. We bekeken de zonsondergang vanaf het dek, wat super mooi was, en toen gingen we allemaal redelijk vroeg naar bed, want we waren nog vrij uitgeput van de treinreis de nacht ervoor.

De volgende dag begonnen we met snorkelen! Er waren een aantal super mooie koraalriffen waar we allerlei vissen en ander leven zagen. In Hawaii heb ik ook genlsnorkeld en ik vond dit rif veel spectaculairder met meer verschillende soorten koraal en vissen. Nadat we ongeveer 1 uur in het water hadden doorgebracht, zwommen we terug naar het schip en vertrokken we naar een andere plek om te snorkelen. Ook hier was het super mooi en indrukwekkend! Nadat we klaar waren met snorkelen, gingen we weer terug naar de haven van Airlie Beach. Eenmaal daar aangekomen gingen we op weg naar het hostel waar we onze tassen hadden liggen en waar we de nacht zouden doorbrengen. Savonds gingen we met zn allen uit eten en daarna op stap, want het einde van de tour begon te naderen, dus we wilden allemaal nog een aantal goede avonden hebben. Het was heel gezellig met zn allen!

Zaterdag vertrokken we uit Airlie Beach en gingen we op weg naar Cairns, de eindbestemming van onze tour. Dit is best ver rijden, dus hier hebben we ongeveer de hele dag over gedaan. We gingen met een busje en onderweg heb ik vooral geprobeerd te slapen, aangezien ik (en de mensen om me heen) ongeveer 3 uur hadden geslapen die nacht. Helaas werkten de Australische wegen niet echt mee aan dit plan (de Belgische wegen zijn beter), dus heel veel slaap heb ik niet ingehaald. Rond 5 uur kwamen we aan in ons laatste hostel in Cairns. Die avond gingen we naar de Night Markets, waar allemaal kraampjes en etenstentjes onder 1 dak staan. Hier hebben we souvenirs geshopt en wat gegeten en daarna zijn we terug naar het hostel gegaan.

Zondag was het weer vroeg dag en ook een drukke dag. We gingen namelijk naar het Great Barrier Reef! We vertrokken om 8 uur met de boot en het was ongeveer 2.5 uur varen vanuit de haven. Ik vond de tocht echt supergaaf! We haddeen een grote katamaran en de zee was best wild, dus we gingen flink op en neer. Andere mensen vonden er wat minder aan en werden zeeziek. Na 2.5 uur kwamen we aan en begonnen we met snorkelen. Ik had er ook voor gekozen om te gaan duiken, dus na een halfuur moest ik me klaar gaan maken. Het duiken was super gaaf! Eerst doken we op 1 bepaalde plek en na een halfuurtje gingen we naar een andere plek. Rond half drie gingen we weer terug naar de haven van Cairns. Daarna gingen we terug naar het hostel voor een douche en om ons klaar te maken voor die avond. Het was namelijk de laatste avond, dus we gingen met zn allen uit eten en daarna nog een keer op stap. Het was weer een hele gezellige avond die redelijk laat eindigde.

De volgende dag was het tijd om Cairns te verlaten. We hadden een slome start, want een aantal van ons hadden een beetje een kater. Mijn vlucht was om 4 uur smiddags en een aantal anderen hadden rond dezelfde tijd een vlucht, dus we gingen met een aantal mensen samen naar de luchthaven, waar het dan toch echt tijd was om afscheid te nemen. Die middag vloog ik naar Brisbane, vanwaar ik de volgende dag weer naar Auckland vloog. Daar ben ik een dag gebleven om Hannah te zien, een vriendin van camp, en op woensdag vloog ik naar huis, waar ik donderdagmiddag aankwam.

Dat was het einde van mijn 5 maanden lange avontuur. Ik heb er enorm van genoten, heb een heleboel nieuwe dingen geleerd en vrienden voor het leven gemaakt!

Liefs, Susan

1. Yvonne Schonewille: