Hawaii!

12 september 2023 - Kailua, Hawaii, Verenigde Staten

Aloha!

Na ons vertrek uit North Carolina kwamen we aan in Hawaii, ons thuis voor de komende anderhalve week. Katie, een van mijn collega’s van camp, woont op Oahu (een van de eilanden) en we konden bij haar verblijven. Ze woont samen met haar man en zoon en hun hond, Underdog, in het plaatsje Kailua wat ongeveer een halfuur van Honolulu vandaan is. Ze waren super gastvrij en we hebben een hele fijne tijd gehad bij hen!

We kwamen aan op zondag in de middag en werden opgehaald van het vliegveld door Katie. De rit naar het huis was ongeveer een halfuur, waarin we zagen hoe prachtig Hawaii is! Overal exotische planten met mooie bloemen en bergen die vanuit het niets uit de grond oprijzen. Na aankomst maakten we kennis met de rest van de familie en konden we aanschuiven voor het zondagse familiemaal, wat super lekker was! Daarna gingen we vroeg naar bed, want we hadden weer een nieuwe jetlag: het tijdsverschil met de oostkust van de VS is 6 uur.

De volgende ochtend stonden we vroeg op, gedeeltelijk door onze jetlag, maar ook omdat we samen met Katie naar het strand gingen om de zonsopkomst te zien. Daarna gingen we nog even terug naar bed om nog wat slaap te pakken. ’s Middags zijn we de stad nog even ingegaan om te kijken wat er allemaal te doen was en daarna zijn we uit eten gegaan. De volgende dag, dinsdag, zijn we de stad verder gaan ontdekken en hebben we gezwommen en op het strand gelegen. Het strand was super fijn, het zeewater was een fijne temperatuur en er stonden bomen aan de rand zodat er voldoende schaduw was. ’s Avonds zijn we met Katie en Mill (Katie’s man) meegegaan naar een tennistoernooi dat werd georganiseerd op hun tennisclub.

Op woensdag konden we een auto lenen van Katie en zijn we naar de Manoa waterval gegaan. Dit was een korte hike door de jungle met als eindpunt een grote waterval. Helaas was de waterval niet echt groot, omdat er een droogte heerst in Hawaii. Hierdoor zijn ook de bosbranden op Maui ontstaan die ook in Nederland veel in het nieuws zijn geweest. Het was echter nog steeds een mooie hike, dus daar genoten we van. Na de lunch zijn we naar een botanische tuin gegaan, waar we hebben rondgekeken en hebben gechild. ’s Avonds zijn we nog uit eten gegaan en daarna was het tijd voor ons bedje, want de volgende dag stond er weer een nieuwe hike op het programma. We hadden opnieuw de auto en reden naar een van de oostelijkste punten van het eiland waar naar een vuurtoren liepen. In de middag hebben we gesnorkeld, wat super gaaf was! Het koraal is super mooi en er zijn super veel vissen in alle kleuren en maten. In de avond zijn we naar de Yacht club geweest waar Katie en Mill lid van zijn: er was een regatta in de avond en de boten vertrokken van daaruit. Wij werden gastleden voor de tijd dat we daar waren, wat super chil was, want we konden drankjes bestellen en gebruik maken van het zwembad daar, en het was op 3 minuten lopen van het huis.

Vrijdags zijn we met de bus naar Honolulu gegaan, waar we wat rondgekeken hebben in de stad. Rond lunchtijd zochten we een park waar we onze lunch konden eten en heel toevallig was daar een optreden van de Royal Hawaiian Band. Zij spelen blijkbaar elke vrijdag in dat park, en vertellen wat over de geschiedenis van het koninklijke huis van Hawaii en over de cultuur en de gebruiken. In de middag zijn we naar Waikiki beach gegaan, het bekendste strand van Hawaii, dichtbij alle hotels in Honolulu. In de avond zijn we uit eten geweest met Katie en Mill en Katie’s moeder en haar advocaat en zijn familie (vraag me niet waarom, ik heb echt geen idee hoe we daar terecht kwamen). Ondanks het verrassende gezelschap was het heel gezellig en lekker. Op zaterdag konden we weer een auto meekrijgen en zijn we langs de kust af naar het noorden gereden. Onderweg zagen we een tempel en besloten we te stoppen. Het bleek een Mormon tempel te zijn en we werden uitgebreid ingelicht over de leefwijze en gebruiken van de Mormons. Ze hadden zelfs een flyer in het Nederlands. Na ongeveer een halfuur konden we ontsnappen en we besloten om de volgende keer eerst te kijken wat we konden verwachten voordat we besloten te stoppen. In de avond zijn we weer uiteten gegaan.

De volgende dag, zondag, was een spannende dag, want we gingen skydiven! We stonden om 6 uur op, want het vliegveldje waarvandaan we vertrokken was ongeveer een uur rijden. Om 8:30 waren we klaar voor vertrek en stapten we in het vliegtuig. Toen we op 14.000 voet hoogte waren maakten we een tandemsprong met een instructeur. De vrije val duurde ongeveer 30 seconde en daarna bungelde we aan de parachute tot we de grond bereikten. Het was een super gave ervaring op een prachtige plek! Vanuit het vliegtuig konden we het hele eiland zien en in de verte zelfs een aantal andere eilanden. Toen we weer veilig aan de grond stonden en klaar waren voor vertrek was het pas 10 uur, dus we besloten om een korte hike te doen die Katie ons had aangeraden. Deze was dichtbij het vliegveld en je kon dus goed alle vliegtuigen en de parachutisten zien. In de middag zijn we naar Sharks Cove gegaan, een van de beste snorkelplekken van het eiland. Er waren super veel vissen, meer dan de plek waar we eerder die week geweest waren! Na die drukke dag waren we moe, dus na een snelle hap bij een burgerzaak zijn we op tijd naar bed gegaan.

Maandag hadden we opnieuw een vroege start. Die dag stond een andere grote activiteit op het programma, namelijk zwemmen met haaien. Het was opnieuw ongeveer een uur rijden naar de haven, waar we op een boot stapten en 15 minuten uitvoeren naar zee. Op de boot kregen we uitleg over de haaien en hun leefwijze. De plek waar we naartoe gingen was bij een onderwaterklif waar de haaien ’s nachts eten. In de ochtend rusten ze uit op de plek waar wij heen gingen. Ze legden uit dat het niet gevaarlijk is om te zwemmen met de haaien, omdat wij niet in het dieet van de haai passen. Dit zijn namelijk beesten die al rondzwommen in de prehistorie en aangezien wij, mensen, er toen nog niet waren, staan wij niet op hun menu. Wij ruiken lekker voor hen zoals parfum ruikt voor ons: een lekker luchtje maar niet eetbaar. We zijn ongeveer een uur in het water geweest en hebben super veel haaien gezien, ook van best dichtbij, dus dat was heel gaaf! Nadat we weer terug aan wal waren, hebben we nog wat rondgekeken in het stadje. Daarna zijn we terug naar huis gegaan en hebben we de rest van de middag rondgehangen en gechild. ’s Avonds hebben we pizza gehaald en zijn we naar het strand gegaan voor de zonsondergang.

Ook dinsdag was weer een drukke dag. Deze dag gingen we naar Kualua Ranch, een toeristische ranch waar ze allerlei activiteiten aanbieden aan toeristen. Van oudsher is dit een boerderij, wat nog steeds een van de dingen is die ze doen. Daarnaast hebben ze allerlei andere activiteiten, zoals quad verhuur en paardrijden. Wij hadden een combideal geboekt. In de ochtend gingen we naar het strand met hen waar we hebben gekajakt en gesupt. Daarna hadden we lunch waar we alleen lokale producten hebben gegeten afkomstig van de ranch. Daarna was het tijd voor een rondleiding over de boerderij met uitlag over de gewassen en hoe die groeiden. Toen was het alweer tijd voor onze laatste tour, de movie sites tour. In het gebied van de ranch zijn namelijk best veel bekende films opgenomen, zoals Indiana Jones, Jurrasic Park, en Lost. We zijn op een aantal filmsets geweest en zijn op een aantal buitenlocaties geweest. Onze gids voor die tour is een stunter die heeft meegewerkt aan een aantal van de films die daar zijn opgenomen, dus hij had een hoop leuke achtergrondinformatie over de acteurs en de manier van filmen. Na die tour zijn we wat gaan eten en daarna zijn we terug naar het huis gegaan, waar we de rest van de avond hebben gechild.

Woensdag hadden we geen super drukke dag voor de boeg. We namen de bus naar een van de stranden waar we hebben gesnorkeld. Katie’s moeder raadde ons die plek aan omdat daar vaak zeeschildpadden te vinden waren. Die hebben we dan ook gespot, wat echt super gaaf was! ’s Avonds zijn we nog naar het tennis gegaan met Katie en Mill en daarna was het tijd voor ons bedje. Op donderdag zijn we naar Pearl Harbor gegaan, waar we meer hebben geleerd over de aanval tijdens de tweede wereldoorlog. We zijn ook naar een van de gezonken schepen gegaan waar een monument over heen was gebouwd. Daarna was het tijd om terug te gaan en ervoor te zorgen dat onze tassen weer ingepakt waren, want de volgende dag vertrokken we weer. Ik moest om 6 uur op het vliegveld zijn om mijn vlucht naar Sydney te halen, en Rebecca vloog terug naar Engeland, dus helaas was het tijd om afscheid te nemen van haar en natuurlijk van Katie en Mill. De volgende keer vertel ik jullie meer over mijn tijd in Australie!

Liefs, Susan

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mam:
    12 september 2023
    Wat een mooie avonturen op Hawai.
    En nu dan Australië. Het is wel een wereldreis aan het worden. Geniet er van.
  2. Michiel:
    12 september 2023
    Gaaf dat je een skydive hebt gedaan! :-D
    Nog veel plezier daar down under!
  3. Yvonne Schonewille:
    12 september 2023
    🐕🌺🍽🌄😴🍽🏊‍♀️🏖🎾🥾🌴🍽🌸🥽🐠🚤🍹🏊‍♀️🍽🏖🍽🏛🍽🏖🍽🛩🧚‍♀️🥾🥽🐠🚤🦈🍕🛶🏄‍♀️🍽🌾🚜🤠📽🎬🍽🥽🐢🎾 🛫 in een notendop, goeie planning. Gr 🐈😘
  4. Rob en Marielle:
    15 september 2023
    Wat een mooie reis. Zoveel spannende dingen gedaan. Rob durft niet met wen snoek in het water. En uit een vliegtuig apringen al helemaal niet. Geniet van deze geweldige reis.