Trips week 1

13 juli 2023 - Errol, New Hampshire, Verenigde Staten

Hey allemaal!

Het is al een hele tijd geleden dat ik iets van me heb laten horen, maar er is een hoop gebeurt sinds de laatste keer. First session (de eerste drie weken van camp) is alweer bijna over en ik heb een hoop trips gedaan en een hoop meegemaakt, dus ik ga dit in een aantal verhalen splitsen :).

De eerste week dat de kinderen hier waren heb ik een aantal dag trips gedaan. De kinderen kwamen aan op zondag en hadden orientatie op maandag, waarbij ze kennismaken met alle activiteiten die camp aanbiedt. Ik heb die dag vooral de trips gepromoot en me voorbereid op de trips die gingen komen. Dinsdag was mijn eerste dag hike, een vrij korte hike van ongeveer 4 mijl naar een berg redelijk dichtbij. Het weer was niet geweldig, dus we hebben vooral in de wolken gehiked, dus helaas geen mooie uitzichten. Na de hike hebben we de kinderen nog meegenomen om te zwemmen, maar door het weer (koud en regenachtig) waren we daar vrij snel klaar mee, dus waren we redelijk op tijd terug in camp.

De woensdag en donderdag daarop had ik twee keer dezelfde trip gepland staan, namelijk Errol. Errol is een dorpje in New Hampshire, ongeveer 1.5 uur rijden vanaf camp, en het staat bekend als de plek voor white water sports. We doen deze trip twee keer om de kinderen kennis te laten maken met wild water kanoen en ze voor te bereiden op de grotere rivier trips. Zoals ik al vaker heb verteld, is het hier de afgelopen tijd heel erg regenachtig geweest, dus het water in de rivier staat erg hoog. Voor white water rapids betekent dat dat de stroomsnelheden hoger dan normaal zijn, dus de golven zijn ook hoger. We begonnen de dag met uitleg over de rivier en hoe je moet kanoen in white water: welke peddelslagen kun je het best gebruiken, waar zijn de goede lijnen, wat moet je doen als je boot omslaat, hoe zwem je in white water, etc. Na de safety briefing gingen we de rivier op, waar we begonnen met rustig rond peddelen om iedereen te laten wennen aan de kano. Toen iedereen zich weer goed voelde, gingen we door het snelstromende gedeelte, wat een rivier stuk van ongeveer 300 meter is. Het ging iets minder goed dan we verwachtten: 3 van de 5 boten sloegen ongeveer halverwege om doordat de golven zo hoog waren, waarbij 1 camper haar voet tegen een rots stootte en 1 andere camper water binnenkreeg. Nadat alle kinderen en boten weer bij elkaar waren besloten we om met de ‘gewonden’ zo snel mogelijk terug naar het camp te gaan om verdere eerste hulp te verlenen. Gelukkig hadden we twee auto’s, dus konden de andere kinderen blijven en helpen met het laden van de boten en de andere spullen. Toen we terugkwamen hebben we de kinderen afgeleverd bij het Health Center: gelukkig bleek het uiteindelijk geen gebroken voet te zijn en het kind dat water binnenkreeg is ook weer gezond verklaard.

De volgende dag gingen we opnieuw richting Errol, maar we besloten om het eerste stuk van de rivier over te slaan omdat we geen herhaling wilde van de dag ervoor. Dat zorgde ervoor dat de trip ongeveer een kilometer korter werd, maar ook een stuk veiliger. Het was een goede dag op de rivier: er was regen voorspeld maar in de tijd dat we op de rivier waren bleef het droog, dus dat was wel chil. Die dag hebben we ongeveer 11 mijl gepeddeld, wat niet heel lang duurde omdat de rivier nog steeds redelijk snel stroomde. Het was een goede trip, een stuk beter dan de dag ervoor :).

Die vrijdag was mijn vrije dag en heb ik vooral gechild, wat ik nodig had na die turbulente week. In de ochtend ben ik een stuk gaan hardlopen en heb ik mijn was enzo gedaan, ter voorbereiding op mijn volgende trip. In de middag ben ik samen met Alan en Komal naar North Conway gegaan, naar Walmart en voor goede koffie (de koffie hier in camp is niet echt geweldig). Savonds hebben we eten gehaald en dat opgegeten op een van de steigers, want voor de verandering regende het een keer niet. Daarna hebben we nog gesupt en gezwommen, dus het was een hele chille en rustige dag.

Dat was de eerste week van camp, in mijn volgende verhaal vertel ik jullie meer over mijn volgende trip: de Allagash!

Liefs, Susan